Kategorier
Om föreningen

Cykelförråd 2020

Vi har behov av att drastiskt dra ned på allt som förvaras i dessa förråd. Där det är möjligt behöver vi reducera cyklar, barnvagnar, pulkor etc.

Styrelsens bedömning är att vi fortfarande kan få undan en hel del och därigenom slutligen få en uppfattning om hur mycket plats vi kan frigöra för att alla skall få plats med sina cyklar och barnvagnar.

Målsättningen är att detta skall vara klart senast lördagen den 10/10, dvs dagen innan höstens städdag. Styrelsen organiserar bortforsling av det som sen skall iväg.

Resultatet av detta blir att allt det som är kvar efter genomgång kommer att fraktas iväg. Styrelsen kommer att sätta vita buntband på alla cyklar, barnvagnar och pulkor. Vi ber er alla att avlägsna banden på de cyklar, barnvagnar och pulkor ni använder innan 10/10.

Cyklar, barnvagnar och pulkor, vars band sitter kvar den 10/10, kommer att avlägsnas från förråden och lagras i 3 månader för att därefter kastas eller skänkas.

Om vi gör detta noggrant kommer möjligheterna till riktigt bra cykelrum öka väsentligt och sannolikt gå att genomföras!

Kategorier
Om föreningen

Städdag 11 oktober 2020

Vi upprepar tidigare succéer och samlas för en städdag då vi tar hand om vår fastighet!

Samling kl. 10:30 på innergården.

Agendan för dagen,  den styrs naturligtvis av hur många vi är:

  1. Städa tvättstugan
  2. Städa soprummet.
  3. Göra rent sopkärlen.
  4. Städa cykelrum på Ingemarsgatan.
  5. Städa cykelrum på Roslagsgatan.
  6. Rengöra galler till luftsystem, mest innergården.
  7. Städa ur teknikrum och pannrum.
  8. Fylla fogmassa mellan fasadsten och trottoarsten.
  9. Montera takplåtar i entré Ingemarsgatan.
  10. Rengöra och plocka in möbler från gården.
  11. Ta bort saker i trapphusen enligt brandöversyn.
  12. Tvätta hissdörrar och plåtar, insida, Ingemarsgatan 5.
  13. Montera fästen för handtag i hissen
  14. Plus det vi hinner hitta fram till städdagen.
  15. Avslut med korvgrillning.

Efter städdagens slut serveras lite att äta och dricka. Missa inte detta tillfälle att lära känna huset och era grannar!

Vi hjälps åt med att hålla avstånd!

Kul om vi blir ett riktigt stort gäng, då går det lätt och snabbt att få mycket gjort!

Anmäl er till styrelsen så vi kan planera!

 Via brevlåda i Roslagsgatans entré eller via hemsidan/kontakt)

Kategorier
Om föreningen

Vårens städdag söndagen den 10 maj

Samling kl. 10:30 på innergården.

Efter städdagens slut serveras lite att äta och dricka. Missa inte detta tillfälle att lära känna huset och era grannar!

Kul om vi blir ett riktigt stort gäng, då går det lätt och snabbt att få mycket gjort!

Kategorier
Om föreningen

Garagestädning måndagen den 11:e maj

08:00 – 1600, måndagen den 11:e maj 2020 skall alla bilar och motorcyklar vara ute ur garaget. Det gäller även övriga personliga ägodelar och utrustning.

Passar också på att påminna om den brandinspektion som görs 2 gånger om året. Den säger att man inte kan ha lösa föremål på p-platserna. Förhoppningen är att ni tar bort det i god tid innan garagestädning. Alternativet är att de tas bort på husets städdag den 10:e maj, dvs dagen innan.

Ett önskemål är som sagt att alla även har bytt till sommardäck. Då minskar damm och slitage i garaget väsentligt, tack på förhand för det!

Kategorier
Att bo hos oss

Ombyggnader och reparationer

Bostadsrättsinnehavares (Bri) rättigheter och skyldigheter regleras i bostadsrättsföreningens (Brf) stadgar.

Det åligger Bri att söka erforderliga myndighets tillstånd för genomförande av planerade förändringar i enlighet med gällande Plan och Bygglag.

Brfs styrelse skall för godkännande tillställas beslutsunderlag i form av ritningar, teknisk beskrivning, tidplan och annan relevant dokumentation samt uppgifter om hur och av vem projektet skall genomföras.

Reparations- och ombyggnadsarbeten skall utföras av behörig reparatör/ hantverkare. Svenska byggbestämmelser och gällande anvisningar i Bygg AMA skall följas. Vid alla åtgärder som genomförs skall luftkvalitet, ljud- och värme-isolering, brandskydd samt utrymning särskilt beaktas.

Brf kan efter egen bedömning anlita sakkunniga för att kontrollera exempelvis utföranden som kommer att bli dolda genom inbyggnad. Kontrollerna skall ombesörjas av Bri. Brf övertar inte ansvaret i samband med kontrollerna. Brf skall av Bri ersättas för de kostnader i form av administration, teknisk kontroll, besiktningar mm som blir en följ av Brfs insatser vid aktuell förändring.

Efter avslutat projekt skall Bri överlämna relationshandlingar, myndighetsdokument och andra relevanta handlingar till Brf i form för Brf´s arkivering. Exempel på dokument är bygglovhandlingar, ritningar, beskrivningar, sotarintyg, protokoll avseende samråd, egenkontroll, kvalitetssäkring, OVK-besiktning etc.

Information om ändringsarbetets omfattning inklusive tidplan skall lämnas skriftligen till berörda grannar och anslås på anslagstavlor i god tid före projektstart. Av hänsyn till grannar får inga störande arbeten utföras före kl 0800 eller efter kl 1700. Inte heller under lördagar, söndagar och övriga helgdagar.

Vid bilning åligger det Bri att fastställa om det föreligger risk för bilningsskador i andra lägenheter. Föreligger risk skall besiktning genomföras av lägenheter som är i farozonen för skador. I det fall besiktning ej sker räknas det som att inga tidigare skador har funnits.

Våtutrymmen Vid reparationer och ombyggnad skall hantverkare som anlitas vara certifierade för våtrumsarbeten. Arbeten skall utföras enligt gällande myndighetskrav och Byggkeramikrådets branschregler vad gäller såväl underlag för tätskikt som tätskikt.

Om större ombyggnader eller ledningsförändringar utförs skall nya relationshandlingar upprättas och intyg från sakkunnigt gällande tätskikt tillställas Brf.

Då ombyggnad innebär förändrat läge av badrum eller kök skall eventuella olägenheter utredas. Luftkvalitet och ljudisolering mot angränsande våningar skall säkerställas.

Transporter

Trapphus och hissar får inte användas för ombyggnadsrelaterade person- eller material/utrustningstransporter eller på annat sätt som blir störande för övriga Bri. Bygg/transporthiss och/eller mobilkran förutsätts.

Byggavfall

Allt byggavfall skall bortforslas direkt till återvinningscentral utan mellanlagring på trottoarer eller andra gemensamma utrymmen.

Soprummet får inte nyttjas för byggavfall inklusive vitvaror, skåp etc.

Övrigt

Vid överlåtelse av bostadsrätt skall Bri informera ny Bri om utförda reparationer och ombyggnader enligt regler ovan samt överlämna relevant dokumentation.

Om reglerna ovan inte följs kan Brf vidtaga erforderliga åtgärder för regeluppfyllnad på Bri´s bekostnad.

Om tveksamhet uppstår beträffande tolkning av dessa regler – kontakta Brfs styrelse.

Kategorier
Om föreningen

Ingen mer portkod

Angående portkod Ingemarsgatan 5 och Roslagsgatan 44

Fredagen den 3:e april, 2020, på eftermiddagen tas portkoden bort i båda våra entréer, dvs det som kallas yttre skalskyddet.

Därefter är det enbart med blipp eller ringa upp via porttelefon som entrédörrarna öppnas.

Inre skalskyddet, dvs dörrar till gården, garage, soprum samt förråd kan även i fortsättningen öppnas med kod alternativt blipp.

Porttelefonen fungerar med andra ord som idag förutom att koden tas bort. Mellan kl 07.00–21.00 skrollar man i porttelefonen till namnet på den man besöker och ringer upp med knapparna. Porttelefonen ringer upp till er mobil från 08–4418495 och ni öppnar med 5 eller stjärna.

Före kl 07.00 och efter 21.00 alla dagar i veckan måste besökare kunna knappa in hela det telefonnummer som den de besöker har loggat i porttelefonen, då kan den boende skall bli uppringd och öppna porten.

Man kan, via telefonen, även tala med den som står vid porttelefonen om man är osäker på vem som vill komma in. En mycket bra vana är att aldrig slentrianmässigt öppna, det ökar säkerheten väsentligt i vår fastighet.

Med mobil är det lätt att på distans släppa in hantverkare utan att lämna ut sin blipp. Då behöver man bara lämna ut nyckel till lägenhetsdörren, lätt och bekvämt.

Det kommer att finnas nya låskolvar med helt nya nycklar i entrédörrarna även i framtiden. De nycklarna är enbart till för att kunna öppna dörrarna vid strömavbrott under en längre tid. Normalt har porttelefonen ett batteri som håller minst 48 timmar.

Styrelsen samt fastighetsförvaltaren har dessa nycklar.

Påminner också om att dörren på Ingemarsgatan är automatisk. För att mekaniken samt ytskikten skall hålla måste vi alltid använda automatiken. Öppna på vägen ut med trycket på väggen till vänster, samt vid öppning utifrån invänta den automatiska öppningen. Rycker man upp dörren utifrån eller trycker upp den inifrån så belastar man infästningar och mekanism onödigt mycket. Systemet är valt för att man inte skall behöva ta i dörren och det är ju i alla fall en fördel i dessa tider med risk för smitta.

Automatiken gör att dörren får en längre livslängd och håller sig snyggare när man inte trycker upp den med en fot eller pirra med byggmaterial, därav automatiken.

Det kan ibland uppfattas som en något långsam öppning men automatiken är ställd på snabbaste öppning samt kortaste öppningstid som går att få.

Kategorier
Om föreningen

Årsstämma 14 maj 2020

Uppdaterad 20 april 2020

Ordinarie föreningsstämma: Torsdagen 14 maj 2020 kl. 18.30. Mötesplats är vår fina innergård.

Medlemmarna i Bostadsrättsföreningen Ingemar 13, Stockholm, kallas till ordinarie föreningsstämma:

Ni som anmälde er till förra kallelsen behöver anmäla er igen och vi hoppas naturligtvis på ännu fler anmälningar från övriga medlemmar!

Anmäl Dig/Er på mail  styrelsen@brfingemar13.se  alternativt nedan på bifogad anmälningsblankett som därefter läggs i föreningens brevlåda, Roslagsgatan 44, helst senast 10:e maj.

Vänligen ange namn på deltagande medlemmar samt lägenhetsnummer.

Styrelsen påminner om att vid röstning via ombud/annan medlem, kan ombud/annan medlem inte företräda mer än en (1) annan röst.

DAGORDNING 
På föreningsstämman kommer följande frågor att behandlas:

  1. Stämman öppnas.
  2. Val av stämmoordförande.
  3. Beslut om att tillåta externa ombud utan rösträtt vilka inte är medlemmar. Detta för att kunna hålla stämman utomhus och därmed tillåta eventuell överhörning från utomstående. Konsensusbeslut från de närvarande behövs för detta.
  4. Godkännande av dagordningen.
  5. Anmälan av stämmoordförandens val av protokollförare.
  6. Val av två justerare och rösträknare.
  7. Fråga om stämman blivit i stadgeenlig ordning utlyst.
  8. Fastställande av röstlängd.
  9. Föredragning av styrelsens årsredovisning för 2019.
  10. Föredragning av revisorns berättelse.
  11. Beslut om fastställande av resultat- och balansräkningar.
  12. Beslut om resultatdisposition.
  13. Fråga om ansvarsfrihet för styrelseledamöterna.
  14. Fråga om arvode åt styrelseledamöter och revisorer för nästkommande verksamhetsår.
  15. Val av styrelseledamöter och suppleanter.
  16. Val av revisor och revisorssuppleant.
  17. Tillsättande av valberedning.
  1. Ärenden, för beslut, som styrelsen tagit upp i kallelsen eller som medlem motionerar om enligt § 31.
  2. Två motioner bifogas denna kallelse.
  3. Byte av fastighetsförvaltare. Styrelsen söker mandat att ta beslut på ny förvaltare från och med 20210101. Se bifogat dokument ”Byte av förvaltare”.
  4. Övriga frågor.
  5. Stämmans avslutande.

Motioner skall vara styrelsen tillhanda senast den 19:e april. Inlämnade motioner sänds ut till medlemmarna för påseende innan stämman. Viktigt att komma ihåg att läsa in sig på motionerna och ha en tydlig åsikt innan stämman. Stämman är till för att rösta om motionerna efter en kort dragning. Med andra ord är stämman i huvudsak inte till för diskussioner eller ytterligare information kring inlämnade motioner.

Årsredovisningen för 2019 kommer att distribueras till alla medlemmar senast 2 veckor före stämman och då tillsammans med budget för 2020.

Har du inte uppgett din mailadress men vill ha materialet på mail (då har du fått denna kallelse via brevlådan) vänligen sänd ett mail till styrelsen@brfingemar13.se med din mailadress.

Om du inte anmäler någon mailadress får du fortsatt materialet i din brevlåda.

Det är styrelsens förhoppning att många medlemmar deltager på stämman även om vi sitter ute!

Varmt välkomna!

Kategorier
Om föreningen

Byte av blippar

Vi jobbar med att skapa en säkrare fastighet för oss alla boende i BRF Ingemar 13. 

Nu är det dags att byta ut våra gamla blippar till nya ”smarta” säkrare blippar.

Ta med dina gamla blippar till någon av tiderna nedan så kommer Irene och Claes byta ut dem till nya. I steg 1 får alla 3 nya ”smarta” blippar / lägenhet. Behöver ni fler pga att ni är fler boende på er adress så säger ni till när ni byter era blippar så noterar vi det och ni får ut dem vid ett senare tillfälle.

Du byter dina blippar i entrén på Ingemarsgatan 5 någon av dessa tider.

Torsdag 6 februari kl 18-19

Tisdag 11 februari kl 18-19

Info om de nya blipparna 

  • De är personliga och numrerade elektroniskt, dvs individuella.
  • De är programmeringsbara och kan aktiveras på distans. 
  • Som standard får varje lägenhet 3 blippar / lägenhet. En ansvarig för blipparna attesterar och löser ut de nya blipparna per lägenhet på någon av ovan tider. 
  • Principen är att en lägenhet har så många blippar som det finns boende skrivna på adressen.
  • Har du fler blippar än 3 idag och det är skäligt och relevant att du behöver fler så går det bra att byta in fler, men då vid ett senare tillfälle då vi har begränsat antal i första omgången. Meddela vid inbytet hur många blippar ni önskar extra.
  • Förlorar ni en ny blipp så meddelar ni det till föreningens nyckelansvarig som ser till att den ”dödas” i det elektroniska registret. På så sätt har vi inga fungerande blippar ute på drift, utan endast behöriga har blippar. Nya och extra blippar kommer att ha en avgift i ett senare skede, men nu vid bytet får man nya blippar utan kostnad vid utbyte av de gamla.
  • Gamla och nya blippar kommer att fungera parallellt under en tid tills vi känner oss trygga med att alla fått byta. Därefter kommer de gamla blipparna inte att fungera. 
  • Vid en försäljning lämnas alla blippar över till ny ägare precis som med nycklar, se kommande rutin på hemsidan för detta. 

Är det något ni undrar över så skicka iväg ett epost till styrelsen@brfingemar13.se

Kategorier
Om föreningen

Julklappspapper

Viktigt inför julen! Vi kan inte slänga julklappspapper och kartonger i hushållssoporna! Det kommer bara leda till att soporna ej hämtas. Vi har 300 m till avfallsanläggningen i berget och ännu närmare till sopsorteringar, väldigt bra och priviligierat för oss!

Kategorier
Om föreningen

Värmeväxlaren

Nu är den nästan 30 år gamla värmeväxlaren utbytt. Vi har fått ett modernt system som väsentligen förbättrar vårt sätt att värma varmvatten samt värma huset. Det är, som kommunicerats tidigare, en stor investering, ca 500 000 kr, men den gamla anläggningen läckte samt att funktionen i dåtidens konstruktion inte var lika effektiv. Vi får dessutom ett bättre styr och larmsystem för att optimera våra kostnader samt funktioner.

sv_SESvenska